Isnin, 1 Oktober 2012

Syiling Spesis Haiwan Terancam - Siri Kedua Burung Keluaran Kesepuluh

BANGAU BESAR/GREAT EGRET


Keluarga : Ardeidae
Nama Biasa : Great Egret
Nama Melayu : Bangau Besar
Nama Saintifik : Egretta Alba

Spesies ini ialah spesies terbesar di kalangan burung bangau dan saiz burung ini mudah dibezakan khususnya ketika terbang. Bangau Besar mempunyai paruh yang kuat dan sebahagian besar bulu pelepahnya berwarna putih bersih. Semasa musim membiak, paruhnya akan berubah menjadi hitam dan kulit mukanya pula akan berwarna hijau kebiruan, sementara betisnya berwarna kemerahan atau kehijauan, berbeza dengan bahagian kaki yang lain yang berwarna hitam. Bangau Besar yang tidak membiak pula biasanya mempunyai paruh berwarna kuning dan kadang kala hujung paruhnya berwarna gelap. Mukanya pula berwarna kuning kehijauan manakala kaki dan jari kakinya berwarna hitam.


Bangau Besar membiak antara bulan Jun hingga bulan Oktober setiap tahun. Bangau betina biasanya menghasilkan antara 3 hingga 4 biji telur di dalam sarang yang kelihatan seperti pelantar kasar di atas pokok. Spesies ini mendiami pelbagai kawasan tanah tepi laut, tanah lembap, sawah padi dan paya bakau sehingga mencapai 800 meter dari aras laut.


Burung ini merupakan spesies biasa ditemui di seluruh dunia. Di Malaysia, Bangau Besar pernah menjadi burung yang sukar ditemui tetapi pada masa ini, jumlah burung ini telah meningkat disebabkan terutamanya oleh penghijrahan.


Di Malaysia, bangau ini dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar No. 76/1972 dan disenaraikan sebagai nombor 19 dalam Jadual 3 (burung-burung liar yang dilindungi sepenuhnya).

Syiling Bangau Besar - Depan

Syiling Bangau Besar -Belakang
Kod: Null
Harga semasa (2012) untuk syiling ini dalam kondisi BU adalah diantara RM10 - RM35.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan