Isnin, 1 Oktober 2012

Syiling Spesis Haiwan Terancam - Siri Kedua Burung Keluaran Kesebelas

PERGAM BESAR/GREEN IMPERIAL PIGEON


Keluarga : Columbidae
Nama Biasa : Green Imperial Pigeon
Nama Melayu : Pergam Besar
Nama Saintifik : Ducula Aenea


Pergam Besar mempunyai bulu pelepah berwarna kelabu keabu-abuan pada bahagian kepala, leher, dada dan bahagian bawah badan manakala ekor burung ini berwarna gelap dengan bahagian bawah berwarna coklat muda. Burung ini mempunyai sayap dan bahagian atas badan berwarna hijau lembut, kaki berwarna merah dan paruh berwarna kelabu dengan bahagian dasar yang berwarna merah. Anak Pergam Besar mempunyai warna yang lebih pudar berbanding dengan pergam dewasa, termasuk pada bahagian kepala, leher dan bahagian bawah badan.


Musim membiak spesies ini bermula pada bulan Mei, Jun dan September setiap tahun dengan burung betina bertelur sebanyak 1 hingga 2 biji di dalam sarang yang dibina di atas pokok, 10 meter dari aras tanah. Pergam Besar boleh ditemui di hutan tanah pamah, paya bakau dan kawasan tepi pantai. Burung ini mencari makanan di atas kanopi pokok dalam kumpulan kecil sambil berkicau-kicauan.


Pergam Besar boleh ditemui di timur laut, timur dan selatan India, timur Bangladesh, Sri Langka, Kepulauan Andaman dan Nicobar, barat daya dan selatan China, Kepulauan Sunda Besar, barat Kepulauan Sunda Kecil, Filipina dan Sulawesi. Burung ini merupakan spesies tempatan yang tinggal menetap di Asia Tenggara, (kecuali di bahagian tengah Thailand) di kawasan tepi pantai di Semenanjung Malaysia. Walau bagaimanapun, jumlah burung ini semakin berkurang dan kini dapat ditemui di beberapa tempat sahaja (Endau Rompin, pelbagai pulau dan kawasan tepi pantai paya bakau) khususnya dalam hutan di sepanjang tepi sungai.


Di Malaysia, spesies pergam ini dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar No. 76/1972 dan disenaraikan sebagai nombor 89 dalam Jadual 3 (burung-burung liar yang dilindungi sepenuhnya).

 Syiling Pergam Besar - Depan

 Syiling Pergam Besar -Belakang
Kod: Null
Harga semasa (2012) untuk syiling ini dalam kondisi BU adalah diantara RM10 - RM35.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan