Jumaat, 28 September 2012

Syiling Spesis Haiwan Terancam - Siri Kedua Burung Keluaran Kesembilan

TAKAU RAKIT/BLACK-AND-RED BROADBILL


Keluarga : Eurylaimidae
Nama Biasa : Black-and-Red Broadbill
Nama Melayu : Takau Rakit
Nama Saintifik : Cymbirhynchus Macrorhynchus

Burung yang kecil tetapi gempal ini mempunyai bahagian atas badan berwarna hitam dan bahagian bawah badannya pula berwarna merah gelap, dengan garis hitam melintang pada bahagian dada. Takau Rakit juga mampunyai tongkeng yang berwarna merah yang tidak kelihatan ketika burung ini sedang bertenggek. Terdapat juga garisan berwarna putih melintang pada sayapnya. Paruhnya pula berwarna biru kehijauan pada bahagian atas manakala pada bahagian bawah paruh pula berwarna kuning. Anak Tukau Rakit mempunyai persamaan dengan burung dewasa dari segi warna, namun berbeza pada bahagian bawah badan yang berwarna perang kemerahan.


Musim membiak bagi spesies ini adalah dari bulan Februari sehingga ke bulan September dengan Takau Rakit betina bertelur antara 2 hingga 4 biji di dalam sarang. Sarangnya berbentuk bujur dengan satu bahagian tepi yang terbuka. Sarang ini dibuat di atas dahan atau pokok pemanjat setinggi 1.5 meter sehingga ke 8 meter dari permukaan air atau aras tanah. Spesies ini boleh ditemui di kawasan hutan tanah pamah, ladang-ladang pertanian, tumbuhan sekunder yang tinggi dan khususnya di tepi sungai. Burung ini tidak menonjol dan boleh berdiam diri untuk jangka masa yang lama.


Spesies ini boleh ditemui di Sumatera dan Borneo. Burung ini juga boleh ditemui, walaupun jarang kelihatan, di beberapa bahagian Asia Tenggara seperti di barat daya, selatan Myanmar, Tenasserin, barat, tenggara dan selatan Thailand, Semenanjung Malaysia, Kemboja, selatan Laos, Cochinchina dan dahulunya terdapat di utara Thailand dan Singapura.


Di Malaysia, spesies ini dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar No. 76/1972 dan disenaraikan sebagai nombor 230 dalam Jadual 3 (burung-burung liar yang dilindungi sepenuhnya).

 Syiling Takau Rakit - Depan

Syiling Takau Rakit -Belakang
Kod: Null
Harga semasa (2012) untuk syiling ini dalam kondisi BU adalah diantara RM10 - RM35.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan