Bank Negara Malaysia ditubuhkan pada 26
Januari 1959 di bawah Akta Bank Negara Malaysia 1958 (Pindaan - 1994).
Bank Negara Malaysia (Bank) merupakan badan berkanun yang dimiliki
sepenuhnya oleh Kerajaan Malaysia dengan modal berbayar yang meningkat
secara berperingkat-peringkat, kini sebanyak RM100 juta. Bank
bertanggungjawab kepada Menteri Kewangan Malaysia dan memaklumkan
hal-hal berkaitan dengan dasar sektor monetari dan kewangan kepada
Menteri.
Peranan dan Fungsi
Antara peranan utama Bank ialah pengendalian dasar monetari yang berhemat,
yang secara umumnya menghasilkan inflasi yang rendah dan stabil, dan
seterusnya mengekalkan kuasa beli ringgit. Bank juga bertanggungjawab
mewujudkan sistem kewangan yang stabil dan menggalakkan sektor kewangan yang kukuh
dan progresif. Kini, sektor kewangan lebih pelbagai, komprehensif dan
berdaya saing, dan berupaya memenuhi keperluan pengguna dan perniagaan
yang semakin canggih, dan juga telah menjadi pemacu pertumbuhan ekonomi.
Bank juga memainkan peranan penting dalam pembangunan, termasuk
pembangunan infrastruktur sistem kewangan dengan penekanan utama
diberikan pada pembangunan sistem pembayaran negara yang efisien dan
selamat di samping membina institusi yang diperlukan (termasuk
Suruhanjaya Sekuriti, BSKL, sekarang dikenali sebagai Bursa Malaysia dan
Credit Guarantee Corporation). Semua ini penting ke arah membangunkan
sistem kewangan yang menyeluruh, kukuh dan berdaya saing. Bank secara
aktif menggalakkan rangkuman kewangan, yang telah mempertingkatkan akses
kepada perkhidmatan kewangan bagi semua sektor ekonomi dan lapisan
masyarakat, dan dengan itu menyokong pertumbuhan ekonomi yang seimbang.
Peranan penting Bank yang lain ialah menjadi jurubank dan penasihat kepada Kerajaan, memainkan peranan yang aktif dalam memberi nasihat berkaitan dengan dasar makroekonomi dan pengurusan hutang negara. Bank juga merupakan pihak berkuasa tunggal mengeluarkan mata wang di samping menguruskan rizab antarabangsa negara.
Peranan Bank disokong oleh 37 jabatan/unit di Bank yang merangkumi tujuh bahagian berdasarkan fungsian seperti yang berikut:
Peranan penting Bank yang lain ialah menjadi jurubank dan penasihat kepada Kerajaan, memainkan peranan yang aktif dalam memberi nasihat berkaitan dengan dasar makroekonomi dan pengurusan hutang negara. Bank juga merupakan pihak berkuasa tunggal mengeluarkan mata wang di samping menguruskan rizab antarabangsa negara.
Peranan Bank disokong oleh 37 jabatan/unit di Bank yang merangkumi tujuh bahagian berdasarkan fungsian seperti yang berikut:
Dasar Ekonomi & Monetari
Menyediakan terutamanya sokongan teknikal dan penyelidikan yang baik
mengenai isu berkaitan pertumbuhan untuk menambah baik perumusan dasar
monetari dan kredit dalam menggalakkan kestabilan monetari dan
memastikan ketersediaan kredit yang mencukupi untuk membiayai
pertumbuhan ekonomi.
Pelaburan dan operasi
Menguruskan mudah tunai domestik dan kadar pertukaran bagi memastikan
sasaran dasar monetari dapat dicapai selain menguruskan rizab luar
negeri bagi melindungi nilai dan mengoptimumkan pulangan. Di bawah
fungsi ini, Bank juga bertanggungjawab untuk memberi nasihat dan
menyediakan bantuan kepada Kerajaan berhubung dengan pengurusan hutang
dan dana serta menyumbang kepada pembangunan pasaran kewangan domestik.
Pengawalan
Bangunan Ibu Pejabat Bank Negara Malaysia |
Menggalakkan sektor kewangan yang stabil melalui pembangunan institusi
dan infrastruktur kewangan yang mampan, kukuh dan mantap secara
berperingkat-peringkat dan dengan itu membolehkan industri kewangan
tempatan yang kompetitif mempunyai daya tahan dalam menghadapi
persekitaran masa hadapan yang berubah-ubah di samping menerajui
inisiatif mempertingkatkan akses kepada pembiayaan. Dasar dan strategi
turut dirumuskan dan dilaksanakan ke arah membangunkan dan menjadikan
Malaysia sebagai Pusat Kewangan Islam bersepadu yang terunggul serta
meningkatkan keupayaan kewangan pengguna.
Sistem pembayaran
Menghasilkan dasar dan strategi bagi menggalakkan sistem penjelasan,
penyelesaian dan pembayaran yang boleh dipercayai, selamat dan cekap di
dalam negara.
|
|
|
|
|
Penyeliaan
Menghasilkan, menambah baik dan melaksanakan rangka kerja pengawasan
yang berkesan bagi memastikan keselamatan dan kekukuhan institusi
kewangan dan menguatkuasakan amalan yang baik terhadap institusi
tersebut.
Pembangunan organisasi
Menerajui fungsi pengurusan strategik, pengurusan prestasi organisasi
dan pengurusan program bagi memacu proses penambahbaikan prestasi dan
mengukuhkan bina upaya Bank. Selain itu, menerajui dan memacu inisiatif
sumber manusia dan aktiviti strategik lain bagi memastikan keseluruhan
rangka kerja Pengurusan Modal Insan dilaksanakan dengan berkesan.
Komunikasi
Fungsi komunikasi telah menjadi semakin penting bagi memenuhi tuntutan
yang meningkat dari pelbagai pihak berkepentingan yang mengharapkan
ketelusan dan penzahiran yang lebih baik.?
|
Meningkatkan interaksi dan hubungan dengan orang ramai
Memandangkan sistem kewangan semakin berkembang, Bank telah melaksanakan
langkah-langkah untuk meningkatkan tahap celik kewangan dalam kalangan
pengguna. Berikutan kecanggihan pasaran, produk dan perkhidmatan
kewangan pada masa ini, Bank telah memulakan Program Pendidikan Pengguna
(Consumer Education Programme) di seluruh negara untuk menyampaikan
maklumat kepada orang ramai. Program ini terdiri daripada inisiatif BankingInfo dan InsuranceInfo;
penyertaan kanak-kanak sekolah yang disasarkan dalam program jangkauan
Bank bagi meningkatkan pendidikan kewangan mereka; dan jerayawara
(roadshows) pendidikan kewangan untuk meluaskan penyampaian maklumat
kepada orang ramai, termasuk di kawasan luar bandar.
Akses yang lebih meluas kepada orang ramai
Dengan pelbagai inisiatif yang ada, akses kepada Bank oleh orang ramai
juga penting. Melalui interaksi dengan orang ramai, Bank dapat
mempertingkatkan pemahaman mereka mengenai hal-hal kewangan di samping
memperoleh maklumat berguna berhubung dengan isu sebenar yang dihadapi
pengguna sektor kewangan, yang penting untuk membuat keputusan dasar.
Dalam usaha mewujudkan pusat sehenti bagi perhubungan awam, Pusat
Perhubungan Bersepadu (Integrated Contact Centre, ICC) telah ditubuhkan,
yang menempatkan pengurusan pelanggan dan pengurusan kes di bawah satu
bumbung. ICC terdiri daripada berikut:
- BNMLINK, iaitu pusat perkhidmatan pelanggan, memberikan maklumat dan penjelasan kepada orang ramai berhubung dengan hal-hal di bawah kawal selia Bank. Perkhidmatan ini kini boleh didapati di kesemua cawangan Bank.
- BNM TELELINK melengkapkan perkhidmatan BNMLINK dengan menguruskan pertanyaan melalui panggilan telefon, faksimile, surat dan e-mel; dan
- Unit Pengurusan Aduan dan Khidmat Nasihat (Complaint Management and Advisory, CMA), yang antara lainnya, memudahkan penyelesaian aduan orang ramai, termasuk perusahaan kecil dan sederhana, terhadap institusi di bawah kawal selia Bank.
Khidmat nasihat kewangan dan kaunseling
Bank telah menubuhkan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit,
dengan cawangan-cawangannya di seluruh Malaysia bagi membantu pengguna
menguruskan hutang mereka dan menjadi lebih berdikari dalam menguruskan
hal-hal kewangan dan seterusnya mengekalkan daya tahan sektor isi rumah
dalam proses pertumbuhan ekonomi. Selain itu, Bank juga memainkan
peranan penting dalam penubuhan Biro Pengantaraan Kewangan,
iaitu sebuah badan bebas yang memberikan penyelesaian secara objektif
dan tepat pada masanya bagi pertikaian, tuntutan dan aduan berkaitan
dengan perkhidmatan yang diberikan oleh institusi kewangan kepada
pengguna.
Untuk maklumat lanjut sila lawati laman web: www.bnm.gov.my
Tiada ulasan:
Catat Ulasan