Isnin, 24 September 2012

Syiling Spesis Haiwan Terancam - Siri Kedua Burung Keluaran Kelima

DENDANG GAJAH/ASIAN FAIRY BLUEBIRD


Keluarga : Irenidae
Nama Biasa : Asian Fairy Bluebird
Nama Melayu : Dendang Gajah
Nama Saintifik : Irena Puella

Burung jantan bagi spesies ini berwarna biru muda dan berkilat pada bahagian atas badan termasuk bahagian tongkeng. Pada bahagian bawah badan, sayap, ekor dan muka pula berwarna hitam. Bahagian badan burung betina berwarna biru muda kehijauan, sementara warna matanya adalah merah dengan bahagian tepi dan hujung sayapnya berwarna hitam.


Musim membiak bermula dari bulan Februari hingga Mei. Seekor burung betina akan bertelur antara 2 hingga 3 biji di dalam sarang berbentuk cawan yang cetek yang dibina di atas pokok atau di dalam semak, pada ketinggian antara 1 hingga 5 meter dari aras tanah. Burung ini boleh ditemui di kawasan tanah pamah dan hutan bukit, hingga ketinggian 1,400 meter dari aras laut, pada bahagian atas dan tengah kanopi pokok khususnya pada pokok ara yang hampir berbunga. Burung yang aktif dan mempunyai warna yang eksotik ini kebiasaannya boleh ditemui di dalam hutan. Ia boleh dilihat sama ada seekor, sepasang atau di dalam kumpulan-kumpulan kecil, bergerak dari satu pokok ke satu pokok lain.


Dendang Gajah boleh ditemui di Selatan India, Timur Laut sub-benua India, Sri Langka, Kepulauan Andaman, Barat Daya China, Kepulauan Sunda Besar dan Filipina (Palawan). Burung ini merupakan spesies tempatan dan biasa dilihat di Asia Tenggara (kecuali di bahagian tengah Thailand).


Di Malaysia, spesies ini dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar No. 76/1972 dan disenaraikan sebagai nombor 283 dalam Jadual 3(burung-burung liar yang dilindungi sepenuhnya).

 Syiling Dendang Gajah - Depan

Syiling Dendang Gajah - Belakang
Kod: Null
Harga semasa (2012) untuk syiling ini dalam kondisi BU adalah diantara RM10 - RM35.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan