Jumaat, 21 September 2012

Syiling Spesis Haiwan Terancam - Siri Kedua Burung Keluaran Ketiga

LANG SIPUT/WHITE-BELLIED SEA EAGLE


Keluarga : Accipitridae
Nama Biasa : White-Bellied Sea Eagle
Nama Melayu : Lang Siput
Nama Saintifik : Haliaeetus Leucogaster

Lang Siput ialah spesies terbesar di kalangan burung pemangsa. Burung ini mempunyai kepanjangan sayap yang mengagumkan yang memudahkannya dikenal pasti. Kepala serta bahagian bawah badan burung dewasa berwarna putih melepak dan bahagian atas badan berwarna kelabu putih kecoklatan. Ini berbeza dengan bulu pelepah luar dan dalam pada sayap yang berwarna kehitam-hitaman. Warna pada kepala anak burung adalah lebih pudar, iaitu berwarna coklat gelap, manakala leher dan bahagian bulu pelepah sayap serta bulu pelepah ekor juga berwarna gelap.


Musim membiak bermula pada bulan September hingga bulan Jun dengan burung betina bertelur sebanyak dua biji di dalam sarang. Sarangnya yang besar dan bergumpalan dibuat di atas pokok atau di kawasan berbatu. Burung-burung ini boleh ditemui di kawasan tepi pantai yang berbatu, pulau-pulau kecil dan kalang-kala di kawasan tanah tinggi sehingga ketinggian 1,400 meter dari aras laut. Meluncur dan terbang dengan kepak berbentuk 'V', burung-burung ini terbang dengan gaya yang cantik di udara dengan beraksi secara balik-kuang dan menjunam dengan laju sambil diiringi bunyi keokan yang berpanjangan. Burung ini menangkap ikan dari permukaan air dan kadang-kala memakan sisa-sisa yang terampai.

 
Lang Siput boleh dijumpai di India, Bangladesh, Sri Langka, Kepulauan Nicobar dan Andaman, China, Kepulauan Sunda, Filipina, Malaysia, Wallacea, New Guinea, Kepulauan Bismarck dan Australia.


Di Malaysia, spesies ini dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar No. 76/1972, dan disenaraikan sebagai nombor 45 dalam Jadual 3(burung-burung liar yang dilindungi sepenuhnya).

Syiling Lang Siput - Depan

Syiling Lang Siput - Belakang
Kod: Null
Harga semasa (2012) untuk syiling ini dalam kondisi BU adalah diantara RM10 - RM35.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan