Selasa, 25 September 2012

Syiling Spesis Haiwan Terancam - Siri Kedua Burung Keluaran Ketujuh

MERPATI EMAS/NICOBAR PIGEON


Keluarga : Columbidae
Nama Biasa : Nicobar Pigeon
Nama Melayu : Merpati Emas
Nama Saintifik : Caloenas Nicobarica

Merpati yang unik ini mempunyai bulu berwarna hijau gelap yang bersinar, kepala dan sayap berwarna gelap dan ekor berwarna putih. Burung ini mempunyai bulu pelepah yang panjang berwarna hijau pada leher dan belakang, dengan hujung bulu pelepah ini membentuk juraian berwarna hijau keemasan. Terdapat satu tombol kecil pada bahagian bawah paruh dan burung ini berkaki pendek yang berwarna kemerah-merahan. Anak burung ini mempunyai bulu yang berwarna agak lusuh, ekor gelap serta tidak mempunyai bulu yang berjurai.


Musim membiak adalah dari bulan April hingga Mei setiap tahun dengan merpati betina bertelur sebiji sahaja dalam sarang yang dibuat di atas pokok, pada ketinggian antara 3 hingga 8 meter dari atas tanah. Merpati Emas boleh didapati di kepulauan kecil yang penuh dengan pokok, namun burung ini jarang kelihatan di hutan tepi pantai di tanah besar. Merpati ini selalunya berada di tanah dan melarikan diri daripada bahaya dengan terbang ke atas pokok untuk bersembunyi.


Burung ini ialah spesies tempatan di kepulauan Andaman dan Nicobar, Kupulauan Sunda Besar, Barat Kepulauan Sunda Kecil, Filipina, Sulawesi, Maluku, Kepulauan Palau, Utara kawasan New Guinea dan Utara Melanesia. Di beberapa bahagian di Asia Tenggara, seperti kepulauan di Selatan Myanmar (Pulau Coco), Tenasserim, Barat Thailand, Semenanjung Malaysia dan Cochinchina, burung ini merupakan spesies tempatan yang sukar ditemui.


Di Malaysia, spesies Merpati ini dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar No. 76/1972 dan disenaraikan sebagai nombor 93 dalam Jadual 3 (burung-burung liar yang dilindungi sepenuhnya). 

Syiling Merpati Emas - Depan

 Syiling Merpati Emas - Belakang
Kod: Null
Harga semasa (2012) untuk syiling ini dalam kondisi BU adalah diantara RM10 - RM35.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan